HTML

ELEKTROLLER BLOG

Az oldalt hiánypótló hír- és ötletforrásnak szánjuk az elektromos rollerek iránt érdeklődők számára.

Időjárás

Budapest szmogtérképe

Programajánló

2012. március 7-10.
Taiwan

Taipei International Cycle Show

2012. március 24-25.
Berlin

VELOBerlin

2012. április 29-május 1.
Győr

Széchenyi Futam

2012. szeptember 1-3.
Friedrichshafen

Eurobike

Még mindig autóval jársz?

Követés

Licenc

Creative Commons Licenc

Elektromos roller és egyéb városi kétkerekűekről hírek, tesztek, ötletek

2010.07.12. 23:23 Elektroller
 

Mi az az elektromos roller?

Címkék: közlekedés város szabadidő tanács

Gondoltál már arra, hogy a következő tárgyalásodra ne autóval menj, mert fizetős a parkoló, de a kerékpárhoz, motoros beöltözéshez meleg van, a BKV járataira jegyet illik váltani, gyalog pedig messze van? Vagy csak simán munkába jönnél-mennél, de sokat kell gyalogolni a legközelebbi tömegközlekedési megállóból?

Az ilyen esetekben jön jól egy olyan jármű, ami kevés helyet foglal, bárhova magaddal viheted, de mégis eljuttat bármely A pontból B pontba anélkül, hogy Neked bármilyen erőt ki kellene fejtened. Ma már szerencsére számos ilyen jármű közül lehet választani, a blogunk az elektromos rollerek témakörét igyekszik körbejárni.

Egy kis elektromos roller első ránézésre nagyon hasonlít egy normál, motor nélküli rollerre: van rajta kormány, rá lehet állni egy deszkára és van alatta két kerék. A normál, motor nélküli rollereken általában nincs fék, nagyon könnyűek, szállításhoz össze lehet őket csukni. Használtan általában pár ezer forinttól kaphatóak, újonnan 5-10.000 ft-tól.

A motorral hajtott rollerek (létezik elektromos és benzines is) esetében a deszka, vagy műanyag borítás alatt bújik meg a lényeg: a meghajtás. Szinte minden esetben található rajtuk fék, és nehezebbek is.

 

Energiaellátás

Az elektromosan hajtott rollereknél a motor által használt energiáról gondoskodni is kell. Ez viszont nem olyan könnyű feladat, mert elég korlátozott a rendelkezésre álló hely, amellyel gazdálkodni lehet. A legegyszerűbb és legolcsóbb módszer zselés ólomakkumulátorokat használni. Sok helyen lehet kapni különböző méretben és kapacitással, viszonylag egyszerű tölteni, nem igényel sok törődést. Egyedül arra kell figyelni, ha lemerülnek, minél előbb fel kell őket tölteni, nehogy bekövetkezzen az úgynevezett "mélykisülés", ami az akku halálát is jelentheti. Hátránya továbbá a súlya: jó nehéz, egy átlagos, 12Ah-s akkumulátor 4 kg súlyú, amiből 2-3 db is kellhet.

A bonyolultabb felépítésű energiaellátásnál már nagyságrendekkel növekszik a beszerzési ár, viszont ugyanígy nő a "tartóssága" (azaz egy feltöltéssel tovább lehet teljes sebességgel hajtani), és sokkal kevesebb helyet foglal, mint a savas akkumulátorok. A NiCad és NiMH akkumulátorokat teljesen le kell meríteni minden használatkor, ellentétben a Li-ion és LiPo (lítium-polimer) akkumulátorokkal. Ez utóbbiaknál általában elektronika véd a teljes lemerítés ellen, épp ezért figyelni kell a töltöttségi visszajelzőt, nehogy idő előtt "elfogyjon" az energia. Elég strapás dolog félútról visszajönni lábbal hajtás mellett. :)

 

Meghajtás

A motor lehet normál kefés motor, ekkor egy külön helyet kell szorítani a kis motornak, és lánccal vagy egyéb módon át kell vinni a meghajtást a kerékre. Ez általában az olcsóbb megoldás, viszont relatív zajos és kímélni kell a motort. Elég széles a választék, 120-800W között gyakorlatilag bármilyen teljesítményű kapható.

 

 

Létezik továbbá a mostanában felkapott agymotor, ahol a kerékbe már bele van építve a motor, ezáltal sokkal kultúráltabb az egész roller megjelenése, kevésbé érzékeny, viszont háromszor annyiba is kerülhet, mint egy normál kefés motoros megoldás.

Nem is részletezném tovább a technikai megoldások sorát, vásárláskor vagy házilag való építéskor ezek a főbb technikai szempontok, amik alapján választani lehet.

 

Használat

Élvezeti szempontból is többféle típusú rollerrel lehet találkozni. A legkisebb méretűek városi környezetben rövid távok megtételére alkalmasak, jellemzően könnyen összecsukhatóak, így tömegközlekedéssel is kombinálható a vele megtett út.


  Egyszerű városi elektromos roller

Forrás: http://www.scootngo.com/


Előnye, hogy relatív olcsó, könnyen hordozható, hamar feltöltődik. Hátránya, hogy rázós úton kényelmetlen és legfeljebb 6-10 km megtételére alkalmas.

Léteznek nagyobbak is, amelyek már 15-20km-t is meg tudnak tenni egy feltöltéssel, és valamivel erősebb motorral szereltek. Jellemző a ballonos, rugózott kerék, illetve nagyobb hasmagasság, így kényelmesebb előrejutni a nem feltétlenül tükörsima aszfalton.


 Városi cirkáló

Forrás: http://www.saferwholesale.com/

 
Ezek a nagyobb testű elektromos rollerek általában kérhetőek levehető nyereggel, ami egy negyed-félórás úton jól is jöhet adott esetben. Nem mindegyikük csukható össze, ezért nagyobb helyet foglalhatnak, tömegközlekedési eszközre nem javasolt felszállni vele.

És természetesen kaphatóak a kifejezetten sportolásra, gyors haladásra alkalmas rollerek.


 Sportos elektromos roller

Forrás: http://www.ebay.com/

 
Közös jellemzőjük az erős motor és a strapabíró kialakítás. Figyelni kell arra, hogy a hatótáv azonos kapacitású akkumulátorokat használva fordítottan arányos a motor teljesítményével.

Egy kis kedvcsináló:


Remélem, sikerült átfogó képet adni az elektromos rollerekről, kedvet csinálni hozzá mindazoknak, akik még eddig nem hallottak erről.

Várjuk az elektromos rollerekkel kapcsolatos észrevételeiteket, tapasztalataitokat is, amelyeket szívesen megosztanátok másokkal!

 

Frissítés

Az akkumulátorokról szóló részt frissítettem, illetve készül majd egy bejegyzés is az akkumulátorokról!


Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://elektroller.blog.hu/api/trackback/id/tr12147763

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása