Lenkei Balázs és Dőry Zsófia közös tervezésű alkotását ismerhették meg az érdeklődők az egyik legrangosabb hazai szakmai verseny, a Magyar Formatervezési Díj tavaly ősszel megrendezett díjátadóján, ahol az eSCART névre keresztelt háromkerekű "elektromos közlekedő- és szállítóeszköz" a Terv kategória díjazottja lett a több, mint 260 beérkezett pályamű közül. Az Iparművészeti Múzeum földszintjén kiállított, egyéb díjazott és kiállításra érdemesnek tartott pályamunkák mellett volt megtekinthető ez a moduláris jármű, amelynek kapcsán felkerekedtünk az interneten, és megkerestük az eSCART szellemi szüleit.
Dőry Zsófia az első terveket még 2004-ben készítette, a vele készült interjú az előző bejegyzésben olvasható.
Lenkei Balázs formatervező munkáival számos verseny díjazottjai között találkozhattunk már. Tervezett egyebek mellett napkollektoros kerti zuhanyt, interaktív ergonómikus számítógépes munkaszéket, kerékpár logót vasúti kocsikra. Ezúttal Dőry Zsófiát és Lenkei Balázst kérdeztem a továbbfejlesztett eSCART járművel kapcsolatban.
A 2004-es és 2006-os versenyek után a következő időpont 2009, amikor Lenkei Balázs nevével jelzett, közös formaterv alapján elkészült eSCART járművet bemutatják. Mi történt a közben eltelt 3 évben?
Dőry Zsófia: Az eltelt három évben az eSCART ősi prototípusa egy elektrotechnikus ismerősömnél pihent, akinek hobbijai közé tartoztak az elektromos kisjárművek is. Én elkezdtem a Műszaki Egyetemet és minden időmet a tanulmányaimnak szenteltem.
Hogyan született az új formaterv, és hogyan avanzsált Balázs társtervezővé?
Zsófia: Lenkei Balázs, többszörös Nívó-díjas formatervező, már korábban felfigyelt az eSCARTra. Az ő új ötletei alapján modernizálta az eredeti járművet - a funkciók megtartása mellett. A 2009-es Magyar Formatervezési Díj-on nyert az új tervekkel és az új prototípussal.
Lenkei Balázs: Zsófia "civilben" az unokatestvérem. Így már a tervezés fázisában megismertem az eSCART első, fapados változatát. Már akkor is felvetődött, hogy besegítek, de nem volt elég szabadidőm foglalkozni az ötlettel. 2009-ben a Formetervezési Díj kapcsán kezdtem komolyabban foglakozni vele, nagyrészt átdolgoztam, mind formailag, mind műszakilag, az alaptöltetet megtartva.
Készült-e menetképes prototípus az új design alapján tervezett járműből?
Balázs: A prototípus inkább modell, igazából nem menetképes, bár gurul. Jó lenne egy működő deszkamodellt építeni, de erre nem volt sem pénzem, sem időm.
Alkalmazható-e nagyobb sebesség (vagy nagyobb hatótáv) eléréséhez változtatható áttétel (agy- vagy láncváltó)?
Zsófia: Az eredeti sebessége megfelelő, kényelmes volt.
Balázs: Én sem alkalmaznék nagyobb sebességet. 20 km/h-nál nagyobb sebességet nem érdemes megcélozni a városi közlekedésben. Esetleg a verseny változatok esetében...
Milyen erőátvitelt alkalmaztok a jármű meghajtására?
Zsófia, Balázs: Az új eSCART két hátsó kereke agymotoros meghajtású és elektromos differenciálmű kerül beépítésre a kanyarodás egyszerű megoldásához.
Terveztetek-e a nehéz ólom-savas akkumulátorokat kiváltó energiaforrást?
Zsófia: Balázs fogja valószínűleg megvalósítani az alternatív meghajtást. Az új eSCART hidrogénmeghajtással is kiválóan működne, hidrogéntartály és tüzelőanyag-cella segítségével.
Balázs: Az akkumlátorok mérete és teljesítménye folyamatosan javul. Ebbe dollármilliárdokat fektetnek nagy cégek. Mi azt használjuk, javasoljuk beépíteni, ami elérhető.
Változott-e az "új" eSCART technikai tudása a "régihez" képest?
Zsófia: Igen. Szemmel láthatólag nagyobbak a kerekei, melyek a kátyús magyar utakhoz jobban megfelelnek, mint a régi típus kicsi kerekei. A kormányszára már nem egyben hajlított és elforgatható, hanem le- és felhajtható attól függően, hogy utánfutóként, elektromos rollerként vagy bevásárló kocsiként szeretnénk használni. A többi fejlesztéssel együtt ezek nem csak a műszaki, hanem ergonómiai szempontból is előnyösebb tulajdonságokkal bír az újjászületett eSCART.
Mennyiben változott az "új" formatervű jármű várható eladási ára?
Balázs: Sajnos nem vagyok közgazdász, vagy műszaki menedzser, de gondolom, hogy ésszerű áron lehet versenyképessé tenni a járművet.
Terveztétek-e az eSCART piaci értékesítését?
Zsófia: Az új járművet véleményem szerint jól lehet majd a piacon értékesíteni. Pontos terveket Balázs tud mondani.
Balázs: Ha Németrországban lennék, már régen gyártanák és értékesítenék. Magyarországról nehezebb elindulni.
Érdeklődtek-e komoly befektetők a találmány iránt?
Zsófia: Már az ősi eSCART iránt is érdeklődtek korábban befektetési szándékkal, ám nem tudtunk komoly lépéseket tenni ezügyben. A modern eSCART már kapott egy Nívó-díjat 2009-ben, ami több komoly befektetőt is csábíthat.
Balázs: Nincs olyan sehol a világon, hogy lepottyan az égből egy befektető. A befektetőket meg kell keresni, utána kell járni, hogy ki lát benne fantáziát. A befektetők ugyanis – szerintem - a befektetéseikkel vannak elfoglalva, főleg manapság. Kopogtatni kell náluk, prezentálni a felkínált lehetőséget. Nekünk kellene lépéseket tennünk, de közel egy éve egyetlen percet sem tudtam foglalkozni a járművel, mert befutott formatervezőként tengernyi megbízásom van, amelyek legalább ennyire izgalmasak. Ha van egy kis szabadidőm, akkor a gyermekeimmel kerékpározom.
Volt-e kézzelfogható eredménye a megnyert díjaknak, elismeréseknek?
Zsófia: Az önéletrajzomban első helyen szerepelt az eSCART. Számos ösztöndíjat nyertem meg azóta, amihez a magyar és az európai uniós díjaimról szóló sor is hozzájárulhatott részben. Sok barátra tettem szert a versenyeken való részvételekkel. Számos cikk és médiamegjelenés követte a versenyeket, melyben Balázs is és én is a kis elektromos roller/utánfutó/bevásárló kocsival egy környezettudatosabb életmódot és innovatív gondolkozást népszerűsíthettük.
Balázs: Ezt én is így látom. Azóta elkezdtem doktori tanulmányaimat, és ez a kutatási területem.
Mekkora összegre terveztek pályázatot benyújtani, illetve hol szeretnék terjeszteni a járművet?
Balázs: 15-25 millió forinttal, egyetemekkel együttműködve (SZIF, BME) korrekt, gyártásérett, költséghatékony műszaki megoldásokat lehetne kipróbálni és kifejleszteni az eSCARThoz. A gyártósor elkészítése más lapra tartozik.
A hazai pályázatok után terveztetek-e uniós forrásokat igénybe venni?
Balázs: A kormányváltás előtt reménytelen volt "utcáról beesve" olyan pályázatokon eredményesen szerepelni, melyek megfelelő forrást biztosítottak volna a fejlesztéshez. Tapasztalatból tudom, hiszen előző, “Napkollektoros kerti zuhanyommal” megjártuk. Majd meglátjuk változik-e valami…
Sok helyen olvasható volt, hogy Budapesten bér-kerékpár hálózatot indítanak jövőre jelentős uniós támogatást felhasználva, gondolkoztatok hasonló terveken?
Balázs: Budapesten a 4-es metrót 40 éve tervezik és építik és még mindig nem látszik az alagút vége. Akkor hiszem el a kerékpárkölcsönző-hálózatot, ha látom működni.
Ezúton köszönöm Dőry Zsófiának és Lenkei Balázsnak az interjút, és kívánunk sok sikert, gazdag befektetőket az eSCART megvalósításához! :)