Egy találós kérdés:
- "Mi az, ami reggel elektromos roller, délben bevásárlókocsi, este bicikliutánfutó?
- Biztos a legújabb japán műszaki csoda. Ha nem túl drága, megveszem.
- És mi az, ami egyszerre roller és teherszállitó eszköz, három másodperccel később pedig már a biciklit tolja?
- Ez az eSCART."
Hogy mi is az az eSCART? Erről fog szólni ez a kétrészes cikk.
Dőry Zsófia 2004-ben, akkor még a szentendrei Ferences Gimnázium 11. évfolyamos hallgatójaként részt vesz a Fiatal Tudósok Versenyén, amelynek őszi, Dublinban megrendezett döntőjén óriási sikert arat az általa tervezett eSCART többfunkciós járművel. A név az "Electric Shopping Cart (and scooter trailer)" szóból származik, maga a jármű pedig egyszerre elektromos teherroller, bevásárlókocsi és elektromosan hajtott kerékpár utánfutó.
Hogy jutottál el a családi beszélgetésektől a versenyen való indulásig?
Dőry Zsófia: Mindig is műszaki beállítottságú voltam, ezt bizonyítja, hogy azóta elvégeztem az energetikai mérnöki alapszakot és most mesterszakon folytatom tovább ilyen irányú tanulmányaimat. Az eredeti ötlet valóban egy családi kiránduláson született meg. Sokat bicikliztünk a Szentendre környéki hegyekben és egyszer elvittük a bicikliutánfutónkat is, amit korábban Németországban vásároltunk. Akkoriban még nem volt nagy hagyománya Magyarországon az ilyen eszközöknek. Hegynek felfelé jött szóba, hogy milyen jó lenne, ha az utánfutó nem húzná, hanem tolná a biciklit; hegynek lefelé pedig, milyen jó lenne lerollerezni rajta. Valahogy így kezdődött. A 2004-es XIII. Országos Ifjúsági Tudományos és Innovációs Versenyre egy félévvel korábban neveztem be 1-2 rajzzal, leírva az ötletet. Február környékén kaptam meg a hírt, hogy továbbjutottam a döntőbe. A tét nagy volt, az idő viszont kevés - három hónap a gimnáziumi tanulás mellett. Az első helyet egy prototípus elkészítésével nyertem meg. Egy iskolatársam, Kékesi Márton, segített az elektronikus részeknél, az iskolatitkárunk édesapja a hegesztéseknél, magam forrasztottam, varrtam, fűrészeltem, szereztem be az alkatrészeket.
Milyen megmérettetéseken indultál?
Az országos első hellyel továbbjutottam a Dublinban megrendezett 16. Európai Uniós versenyre (16th European Union Contest for Young Scientists), ahová a prototípust is kivittem. Itt különdíjat nyertem az Analog Devices cég felajánlásából.
Milyen visszajelzéseket kaptál?
Nagyon pozitív visszajelzéseket, mindenki arra várt, hogy nagy üzletet csinálok és sorozatgyártásra kerül a sor, sokan már vettek is volna belőle. Mindezek ellenére nem foglalkoztam sokat tovább az eScarttal. Túl nagy elvárások voltak mindezek egy gimnazistával szemben. Az ötlet jó volt, a prototípus használható és sokaknak tetszett, de sok fejlesztenivaló akadt még rajta, a sorozatgyártás elindításához pedig egyáltalán nem értettem.
Az eSCART lényegesebb paraméterei:
- Motor: 280 Watt (100 W takaréküzemmódban, mindkét irányba működtethető)
- Akkumulátor: 2 db 12 V, 18 Ah (kb. 0,36 kWh » 8 Ft energiát tárol egy feltöltésre)
- Automatikus akkumulátor-visszatöltés
- Töltési idő kb. 5 óra (például munkahelyen, iskolában, egyetemen, otthon, garázsban)
- Hatótávolság 12 km rollerként (8 km/h) és 23 km aktív utánfutóként (10 km/h eredeti biciklisebesség + 5 km/h a tolóerő miatt)
- A kormányra szerelt távirányítóval is vezérelhető a bicikliről.
- Terhelhetőség rollerként 20-40 kg, bicikliutánfutóként 60-80 kg
A 2004-es pályázati anyagban elég részletes technikai leírás található. A 2db 12V-os (zselés) akkumulátor és 280W-os motor ellenére 12km megtehető távolsággal és 8km/h sebességgel számolsz.
Az eredeti prototípus tudta a 8 km/h-t rollerként, de ennél többel nem is szívesen megy az ember vele, hiszen álló helyzetben van ilyenkor. Utánfutóként 18 km/h körül volt a sebességhatára. Efelett elkezdett visszatölteni az akkumulátorra. Azaz ha gyorsabban tekert az ember vagy lejtőn lefelé gurult 18 km/h-nál nagyobb sebességgel, akkor a lánc-áttétellel a motor tengelye kívülről lett megforgatva és az akkumulátorokra visszatöltött a rendszer. Ez egyben motorféket is jelentett: mintha az ember dinamós lámpát használna, kicsit fékezett a járművön.
Milyen erőátvitelt alkalmaztál a jármű meghajtására?
Láncáttétel volt egy kis elektromos motor tengelye és a bal hátsó kerék fogaskereke között.
Terveztél-e a nehéz ólom-savas akkumulátorokat kiváltó energiaforrást?
Elméletileg már korábban felvetődtek ilyen ötleteim illetve mindenki mondott egy-egy jó tanácsot, aki találkozott élőben a prototípussal.
Az eSCART alkalmazhatósági területei:
Elektrollerként belvárosi környezetben; kerületek, falvak közötti ingázás; iskolába, munkahelyre való eljutás, esetleg tömegközlekedési eszközökkel kombinálva
Teherollerként körülbelül egy átlagos felnőtt 80 kg-ja mellett plusz 40 kg-ig terhelhető; csomagtere lehetővé teszi a nagyobb térfogatú tárgyak szállítását is
Csomagok szállítására alkalmas bicikliutánfutó, mely 50 N tolóerőt biztosít.
kézikocsiként, poggyászkocsiként, elektromos targoncaként, bevásárlókocsiként, ha az előzőektől is eltérő esetet veszünk: egy hétvégi bevásárlás autó nélkül is megoldható, hiszen személy nélkül 100 kg-t is elbír. Ez a súly a három kereket egyenletesen terheli és csak a sebesség mértékét és a kormányt kell irányítani.
további lehetőségek a kutyaszállító kocsi, elektromos golfkocsi, kézikocsi újságkihordóknak, raktárban, áruházban.
Volt-e kézzelfogható eredménye a megnyert díjaknak, elismeréseknek?
Az önéletrajzomban első helyen szerepelt az eScart. Számos ösztöndíjat nyertem meg azóta, amihez a magyar és az európai uniós díjaimról szóló sorok is hozzájárulhattak. Sok barátra tettem szert a versenyeken való részvételekkel. Számos cikk és médiamegjelenés is követte a versenyeket, melyben Lenkei Balázs is és én is a kis elektromos roller/utánfutó/bevásárló kocsival egy környezettudatosabb életmódot és innovatív gondolkozást népszerűsíthettük.
Próbálkoztatok-e esetleg külföldön értékesíteni?
Szerettük volna a jövőben hazai terméknek megtartani az eScart-ot, de az esetleges külföldi befektetők sem találnának zárt ajtókra.
Közgazdasági modellezés
"A prototípus elkészítésekor szinte minden alkatrészt két példányban kellett megvásárolni, így azt mondhatjuk, hogy a nullszéria 100 eFt-ba kerül. Kerékpárgyártási tapasztalatok alapján 100-as sorozatok esetén az ár 70%-ára mérséklődhet. A motorblokkot ugyanolyan műanyagból lehet készíteni, mint az egész bevásárlódobozt. A váz 16 mm-es acélcsőből is kialakítható, ami az egész szerkezetet könnyebbé és olcsóbbá teszi. Ezres sorozat esetén az elektronikát egyetlen vízmentes blokkba lehetne foglalni. Így elérhető a tervezett 50 eFt-os irányár a magyarországi piacokon, 195 Eurós „reklámár” az európai piacokon. Az eSCART iránti legnagyobb keresletre Kínában, Dél-Koreában, Hollandiában, Németországban lehet számítani. Magyarországon a vidéki települések közlekedését is forradalmasíthatja." (2004)
Ha jól számolok, lassan végzel az egyetemi tanulmányaiddal. Hogyan tervezed a folytatást?
Szeretnék energetikai mérnökként hasznos tagja lenni a társadalomnak és a szakmámban az elvárásoknak megfelelően teljesíteni. Az eScart életét Lenkei Balázs egyengeti tovább. A háttérből én csak 1-2 energetikai kérdésben segítek, ha tudok. Egy DAAD ösztöndíjjal mérnök német felsőfokú szakmai nyelvtanfolyamon veszek részt Aachenben. (Ez csak egy hónap.) Egy éve viszont egy megújuló energiákkal és hidrogéntárolással foglalkozó német cégnél, a Ludwig Bölkow Systemtechniknél dolgoztam 5 hónapot gyakornokként Münchenben.
Szerintem nagy dolog, hogy ennyi elért eredmény után a MET Ifjúsági Tagozatát létrehoztad. Hogyan kerültél kapcsolatba a Magyar Energetikai Társasággal?
A Magyar Energetikai Társaság Hidrogén Tagozatába léptem be először, ahol az ismereteimet bővíthettem ebben a Magyarországon még újnak számító témában. Az elmúlt években egyre több fiatal csatlakozott a Társasághoz, és idén megérett a szituáció egy saját, fiatalokat összefogó Tagozat alapítására. Ennek elnöki posztjára kértek fel, amit 2010. januárjában szívesen elfogadtam.
Mivel készültök az őszi MET rendezvényre? Mit lehet róla tudni erről a rendezvényről?
A MET hagyományosan évente egy nagy rendezvényt tart, az Erőmű Fórumot. Idén október 7-8-án kerül sor rá. A téma az erőművi technológiák fejlődési irányzatainak bemutatása, a hazai erőműpark fejlesztési lehetőségeinek ismertetése. (Részletek a www.e-met.hu oldalon.)
És még egy bónusz kérdés: mit tanácsolsz a most végzős középiskolásoknak?
A tanulást egy nagy lehetőségnek tekintsék, hiszen a megszerzett tudással bármit el lehet érni. Kísérletezzenek nyugodtan új ötleteken, legyenek kitartóak és lelkesek mindig.
A következő cikkben Lenkei Balázs többszörös Nívó-díjas formatervezőt faggatom az általa újratervezett eSCARTról.