Az elektromos járművek elterjedésének egyik, ha nem legnagyobb akadálya a csekély hatótávolságuk. Ezen változtathat a japán Sumitomo Electric Indrustries találmánya, amely másfél-háromszoros lítium akkumulátorkapacitás-, és ezáltal hatótávnövekedést ígér. Ha ez beválik, a Nissan LEAF jelenlegi 175 km-es hatótávja 352 km-re, a Tesla Roadsteré 589 km-ről 1178 km-re nőhet. Nem is hangzik rosszul, ugye?
A japán tőzsdén jegyzett cég részvényei a bejelentést követően pár nap alatt több, mint 8%-ot drágultak, ez mindenképpen bíztató jelzés, legalábbis tükrözi a befektetők bizalmát. Érdekesség továbbá, hogy mint gyakorlatilag mindennek, ennek is van magyar vonatkozása: a vállalat még 2003-ban Kisbéren valósított meg egy 50-60 embernek munkát adó fejlesztést.
Maga a találmány egy alumínium felhasználásával készült csőszerű, térbeli hálóban elrendezett anyag, amelyben a "háló" szálai kapcsolódhatnak egymáshoz, lehetnek nyitottak, és képezhetnek gömbfelületet. Ilyen anyagot már készítettek korábban nikkelből vagy nikkel-króm ötvözetből, ez a mostani viszont ötvözi a lyukacsos szerkezetet a magasfokú elektromos vezetőképességgel és kiváló korróziógátló tulajdonsággal.
A vállalat szerint a hagyományos akkumulátorokban található pozitív elektróda alumínium fóliáját ezzel az anyaggal felváltva emelhető az egységnyi térfogatra eső pozitív elektronok száma, így az elsődleges számítások szerint másfél- háromszorosára emelhető az akkumulátor kapacitása.
Mivel nagykapacitású akkumulátorok az elektromos járművekben használatosak leginkább, így ígéretes fejlesztésnek tűnik az energiatárolás problémáinak leküzdésében. A vállalat fel is állított egy kis gyártósort Oszakában, hogy mielőbb indulhasson a sorozatgyártás.
Már csak a töltési időt kell lefaragni, illetve az akku pakkok cseréjének kérdését megoldani, és egész használható alternatívát jelenthet a tisztán elektromos meghajtás a jelenlegi szénhidrogénre alapulóval szemben.
Forrás: Gizmag.com