Üzem-anyag-cella? "Hát nóórmális?" Az üzemnek pedig nem is lehet cellát készíteni az anyagából... :)
A legutóbbi bejegyzés óta gondolkodtam, hogyan lehet magyarosítani az angolban használatos electric senior car kifejezést. A tolószék nem az igazi, mert hiszen önjáró, a moped pedig inkább a kismotorokra utal, így azt gondolom, leginkább az elektromos kerekesszék illik rá. Ennek örömére, immáron helyes fordítással jelenhet meg, hogy a Suzuki és az Intelligent Energy közös vállalkozást alapított üzemanyagcellás meghajtású autók és motorok forgalmazására, SMILE FC néven.
A Suzuki üzemanyagcellás kerekesszékének elődje, a Senior Car még savas akkumulátorról üzemelt, és a japán piacon volt annyira sikeres, hogy 2000 márciusára 100.000 ilyen járművet értékesítettek. Ezt váltotta 2006-ban a prototípusként bemutatott Suzuki Mio, amely már direkt metanol alapú üzemanyagcellás (DMFC) és nagykapacitású Li-ion akkumulátoros meghajtással rendelkezik. A szerkezet 40km-t tud megtenni egy töltéssel (4l metanol), és egyszerűbb kezelést ígértek azáltal, hogy nem szükséges közvetlenül a hálózatról tölteni a járgányt. Bővebbet nem árultak el arra hivatkozva, hogy csak prototípusról van szó.
Háttérinformáció - új generációs üzemanyagcellák
"Az üzemanyagcella olyan elektrokémiai galvánelem, amely képes a benne lévő üzemanyag kémiai energiáját közvetlenül elektromos energiává átalakítani. A különbség az üzemanyagcellák és galvánelemek között az, hogy amíg a galvánelemek esetében az üzemanyag felhasználása után az elemet (vagy akkumulátort) ki kell cserélni (vagy fel kell tölteni), addig az üzemanyagcellákat új üzemanyaggal folyamatosan lehet ellátni. Ez, mint elvi lehetőség már 160 éve ismert, Sir William Grove, walesi születésű brit kutató reagáltatott először hidrogén és oxigén gázt platina elektródok fölött és ekkor elektromos áramot észlelt (Grove, 1839)."
"A NASA Jet Propulsion Laboratoryval közösen kifejlesztett direkt metanolos üzemanyagcellánk (Surampudi, Olah, Prakash et al., 1994) a Grove-féle hidrogén/oxigén cella sok problémájával szemben nagyban leegyszerűsített és szobahőmérsékleten is biztonságos működést biztosít. (A továbbiakban az angol kezdőbetűkön alapuló DMFC = Direct Methanol Fuel Cell rövidítést fogjunk használni üzemanyagcellánk megnevezésére). A DMFC valamilyen folyékony szerves üzemanyag híg vizes oldatának, (például: 3%-os metil-alkohol) oxigénnel (vagy levegővel) történő közvetlen katalitikus oxidációján alapul. A DMFC (Olah et al., 1997) elektromos áramot, szén-dioxidot, vizet és hőt termel."
Forrás: http://epa.oszk.hu/00700/00775/00049/1564-1569.html
Az Intelligent Energy 2005-ben került a hírekbe egy könnyű, üzemanyagcellás motor terveivel, majd 2007-ben bemutatták a hidrogén-alapú Crosscage motort.
A jelek szerint sikeres volt a fejlesztés, és a metanol alapú üzemanyagcellák biztonságosabb voltuk miatt valódi alternatívát jelenthetnek a savas akkumulátoros energiaforrásokkal szemben. A SMILE FC a két technológiát kombinálva egyébként 350 km-es hatótávot tudott elérni egy átépített Suzuki Burgman robogóval, amely már majdnem megfelel egy tank normál benzinnel megtehető távolságnak. A képen a beépítés sematikus ábrája látható:
Az új Suzuki MIO ugyanúgy 4 l metanollal üzemel, mint elődje, azonban 60km-re növelték a hatótávolságot. Az előállítás várhatóan magas költségei valószínűleg még nem teszik lehetővé a gazdaságos sorozatgyártást, de ha terjedni fog ez a meghajtási mód, olcsóbbá válhat.
Remélhetőleg mielőbb elterjednek az ilyen hajtásláncok is, megoldva a savas akkumulátorok kezelésének kérdését.
Az üzemanyagcellás kerekesszék a Tokyo Motor Show kiállításon, 2011
Egy kompakt üzemanyagcella
Üzemanyagcella nagyobb kiszerelésben