HTML

ELEKTROLLER BLOG

Az oldalt hiánypótló hír- és ötletforrásnak szánjuk az elektromos rollerek iránt érdeklődők számára.

Időjárás

Budapest szmogtérképe

Programajánló

2012. március 7-10.
Taiwan

Taipei International Cycle Show

2012. március 24-25.
Berlin

VELOBerlin

2012. április 29-május 1.
Győr

Széchenyi Futam

2012. szeptember 1-3.
Friedrichshafen

Eurobike

Még mindig autóval jársz?

Követés

Licenc

Creative Commons Licenc

Elektromos roller és egyéb városi kétkerekűekről hírek, tesztek, ötletek

2012.02.11. 04:58 Elektroller
 

Üzemanyagcellás elektromos kerekesszéket mutatott be a Suzuki

Címkék: négykerék akkumulátor üzemanyagcella Suzuki

suzuki-fuel-cell-scooter-22.JPGÜzem-anyag-cella? "Hát nóórmális?" Az üzemnek pedig nem is lehet cellát készíteni az anyagából... :)

A legutóbbi bejegyzés óta gondolkodtam, hogyan lehet magyarosítani az angolban használatos electric senior car kifejezést. A tolószék nem az igazi, mert hiszen önjáró, a moped pedig inkább a kismotorokra utal, így azt gondolom, leginkább az elektromos kerekesszék illik rá. Ennek örömére, immáron helyes fordítással jelenhet meg, hogy a Suzuki és az Intelligent Energy közös vállalkozást alapított üzemanyagcellás meghajtású autók és motorok forgalmazására, SMILE FC néven.

medium_mio.jpgA Suzuki üzemanyagcellás kerekesszékének elődje, a Senior Car még savas akkumulátorról üzemelt, és a japán piacon volt annyira sikeres, hogy 2000 márciusára 100.000 ilyen járművet értékesítettek. Ezt váltotta 2006-ban a prototípusként bemutatott Suzuki Mio, amely már direkt metanol alapú üzemanyagcellás (DMFC) és nagykapacitású Li-ion akkumulátoros meghajtással rendelkezik. A szerkezet 40km-t tud megtenni egy töltéssel (4l metanol), és egyszerűbb kezelést ígértek azáltal, hogy nem szükséges közvetlenül a hálózatról tölteni a járgányt. Bővebbet nem árultak el arra hivatkozva, hogy csak prototípusról van szó.

Háttérinformáció - új generációs üzemanyagcellák

"Az üzemanyagcella olyan elektrokémiai galvánelem, amely képes a benne lévő üzemanyag kémiai energiáját közvetlenül elektromos energiává átalakítani. A különbség az üzemanyagcellák és galvánelemek között az, hogy amíg a galvánelemek esetében az üzemanyag felhasználása után az elemet (vagy akkumulátort) ki kell cserélni (vagy fel kell tölteni), addig az üzemanyagcellákat új üzemanyaggal folyamatosan lehet ellátni. Ez, mint elvi lehetőség már 160 éve ismert, Sir William Grove, walesi születésű brit kutató reagáltatott először hidrogén és oxigén gázt platina elektródok fölött és ekkor elektromos áramot észlelt (Grove, 1839).""A NASA Jet Propulsion Laboratoryval közösen kifejlesztett direkt metanolos üzemanyagcellánk (Surampudi, Olah, Prakash et al., 1994) a Grove-féle hidrogén/oxigén cella sok problémájával szemben nagyban leegyszerűsített és szobahőmérsékleten is biztonságos működést biztosít. (A továbbiakban az angol kezdőbetűkön alapuló DMFC = Direct Methanol Fuel Cell rövidítést fogjunk használni üzemanyagcellánk megnevezésére). A DMFC valamilyen folyékony szerves üzemanyag híg vizes oldatának, (például: 3%-os metil-alkohol) oxigénnel (vagy levegővel) történő közvetlen katalitikus oxidációján alapul. A DMFC (Olah et al., 1997) elektromos áramot, szén-dioxidot, vizet és hőt termel."
Forrás: http://epa.oszk.hu/00700/00775/00049/1564-1569.html

2002_12_05.jpg

Az Intelligent Energy 2005-ben került a hírekbe egy könnyű, üzemanyagcellás motor terveivel, majd 2007-ben bemutatták a hidrogén-alapú Crosscage motort.

A jelek szerint sikeres volt a fejlesztés, és a metanol alapú üzemanyagcellák biztonságosabb voltuk miatt valódi alternatívát jelenthetnek a savas akkumulátoros energiaforrásokkal szemben. A SMILE FC a két technológiát kombinálva egyébként 350 km-es hatótávot tudott elérni egy átépített Suzuki Burgman robogóval, amely már majdnem megfelel egy tank normál benzinnel megtehető távolságnak. A képen a beépítés sematikus ábrája látható:

suzuki-fuel-cell-scooter-51.JPG

Az új Suzuki MIO ugyanúgy 4 l metanollal üzemel, mint elődje, azonban 60km-re növelték a hatótávolságot. Az előállítás várhatóan magas költségei valószínűleg még nem teszik lehetővé a gazdaságos sorozatgyártást, de ha terjedni fog ez a meghajtási mód, olcsóbbá válhat.

Remélhetőleg mielőbb elterjednek az ilyen hajtásláncok is, megoldva a savas akkumulátorok kezelésének kérdését.

suzuki-fuel-cell-scooter-30.JPGAz üzemanyagcellás kerekesszék a Tokyo Motor Show kiállításon, 2011

suzuki-fuel-cell-scooter-47.jpg

Egy kompakt üzemanyagcella

suzuki-fuel-cell-scooter-4.jpg

Üzemanyagcella nagyobb kiszerelésben

Forrás: Tech-On, Gizmag


Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://elektroller.blog.hu/api/trackback/id/tr714080406

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása